perjantai 22. marraskuuta 2013

Koe.

"Unohin kynän", oppilas totesi avatessani luokan ovea ennen koetta. "No, ei haittaa. Ette te tarviikaan kynää", totesin. Hetken hiljaisuuden jälkeen oppilas kysyi varovasti, teemmekö kokeen padilla. Kyllä, me teimme kokeen padilla.

Kokeen tekeminen iPadilla tässä vaiheessa (lue: vasta näin alussa) ei kuulunut alkuperäsiin suunnitelmiini. Koetta edeltävänä iltana ajatus paperittomasta kokeesta kävi nopeasti mielessäni. Ensin totesin olevan vielä liian aikaista, mutta ajatus ei lähtenyt mielestäni. Kuten kaikki tiedämme, on inspiraatiolle annettava tilaa ja mahdollisuus, joten en voinut vastustaa kiusausta. Ehkä alitajuisesti tiesin, että tulen toimimaan näin, sillä koealue käsitti tasan yhden kappaleen. Tarpeeksi suppea koealue mahdollisti myös sen, että oppilaille yllätyksenä tuleva padikoe oli tarpeeksi lyhyt (tai ainakin luulin niin!) ja mahdollisten ongelmien ilmetessä koe olisi silti tehtävissä (jos vaikka olisin joutunut äkkiä keksimään jostain paperiversion).  Tekniikka toimi muutamaa pientä seikkaa lukuunottamatta ja koe oli ainoastaan liian pitkä siinä tapauksessa, jos sanaston lukeminen oli jäänyt hieman vähälle... Muussa tapauksessa koe oli täysin suoritettavissa 50 minuutissa


Kuinka toteutin kokeen? Jotta blogini ei olisi niin täynnä vain pelkkiä tekstejä, havainnollistaa ylläoleva kuva hieman kokeen toteutusta. Niille, joille iPadilla opetuksen parissa työskentely on tutumpaa kuin minulle, laatimani koe saattaa kuulostaa hyvin alkeelliselta ja kömpelöltä. On hyvin mahdollista, että kielen kokeen olisi voinut järjestää monella muullakin tavalla, mutta tässä seuraavaksi kuvaus ensimmäisestä omasta kokeestani, joka ainakin näytti sujuvan suhteellisen tehokkaasti ja niin oppilas- kuin opettajaystävällisestikin.

Alkuun mainttakoon, että laadin kokeeni tehtävineen päivineen 90% itse, joten oli minulla koneella jo jonkinlaista sopivaa materiaalia tätä padikoetta varten. Aluksi hieman yksinkertaistin edellistä vastaavan kappaleen kokeen (Word-dokumentti) layoutia, jotta se taas näyttäisi Pages-sovelluksessa mukavammalta. Rakensin kokeen aikalailla normaalisti: sanasto yhdistettynä luetunymmärtämiseen, verbiosio, kielioppiasia (tosin tällä kertaa hyvin suppeasti sen takia, koska pelkäsin ajan loppuvan kesken), "kommunikatiivinen" karttatehtävä sekä lyhyt ainekirjoitus (joka valitettavasti karttatehtävän laajuuden takia jäi monilta tekemättä tai ainakin kesken). Karttatehtävä olikin ehkä kokeeni "se juttu". Olin napannut kuvan Lahden keskustan kartasta ja Skitch-sovelluksella merkannut kartan päälle kaksi alku- ja kaksi päätepistettä. Oppilaiden tuli ohjata turistia Lahdessa kartan avulla vapaasti merkatuista paikoista päätepisteisiin. Kokeen ja kuvan olin ladannut ryhmäni Dropbox-kansioon, josta se käytiin hakemassa padeilla ja avattiin Pagesiin. Koe nimettiin omalla nimellä ja kun koe oli tehty, palautettiin se luokan omaan kansioon Dropboxiin. Jos Dropbox syystä tai toisesta kaatuisi, ovat kokeet edelleen padeilla. Tosin tajusin, että tämä palautustapa ei ollut optimaalisin, sillä nythän kaikkien kokeet olivat kaikkien kansion tunnuksen tietävien nähtävissä. Kun oppilaat olivat poistuneet, latasin kokeet Dropboxista itselleni ja poistin ne sieltä. Tässä tein varmasti jonkin turhan välivaiheen, mutta en näin nopeasti keksinyt muutakaan keinoa. Olen ehkä keksimässä pyörää uudelleen, joten jos ruudun toisella puolella on minua viisaampia, niin otan mielelläni vinkkejä vastaan. Kokeet korjaan koneella ja palautan oppilaille henkilökohtaisesti. Mieluiten palauttaisin kokeet sähköisenä, mutta en ihan vielä tiedä tapaa. Haluaisin myös korjatuttaa kokeet palautustunnilla sähköisesti, mutta en siiihenkään ole keksinyt vielä mitään keinoa. Onneksi aikaa ajatustyölle on noin viikko :) 

...taidan alkaa lukea Facebookin "tukiryhmiä" ja löytämiäni alan blogeja :)

Ei kommentteja: