BaiBoard HD on ollut ryhmieni kanssa käytössä viimeisen viikon ajan. Boardilla työskenteleminen alkaa (meiltä kaikilta) sujumaan jo kohtalaisen hyvin. Tässä muutamia ajatuksia sovellukseen liittyen.
BaiBoardista, joka on muuten ilmainen sovellus, on todennäköisesti tulossa yksi käytetyimmistä sovelluksista saksan tunneilla. Tähän on vallan yksi syy ylitse muiden: aivan sattumalta, asiaa sen kummemmin pohtimatta, tuli mieleeni, että voimme unohtaa Keynoteen luomamme sähköiset vihkot BaiBoardin avulla. BaiBoardista on nimittäin erittäin kätevä siirtää "sivuja" peda.net-oppimisympäristöön oppilaiden omiin kansioihin! ...miksi siis käyttää aikaa ylimääräisiin välivaiheisiin, kun voimme BaiBoardia hyödyntämällä käyttää enemmän aikaa sisällön luomiseen? Nyt eri sovellusten välillä tehtäviin siirtoihin ei vihkon kotonakäyttömahdollisuuksien (= vihkon luku, tehtävien teko) takia kulu turhaa aikaa.
Sähköinen vihko on mielestäni ollut mielestäni (ja tulee toivottavasti jatkossakin olemaan) kätevä, sillä a) kaikki saavat selvää käsialastaan, b) tehtävät tulee tehtyä rauhallisesti ja siististi ja mikä tärkeintä c) vihko ja sen koko sisältö on aina tallessa ja siinä on tilaa vaikka muille jakaa. Toki kuten arvata saattaa, tällä metodilla olemme tässä vaiheessa hanketta täyttäneet enintään 3 sivua.
Alla olevassa kuvassa yksi, opettajan tekemä raakaversio siitä, kuinka olemme kasiluokkalaisten kanssa hyödyntäneet BaiBoardia vanhan kertaukseen. Tehtävän anto oli:
1) Luettele huonekaluja artikkeleineen ( ja opelta "unohtuneineen") monikkomuotoineen.
2) Luettele vaihtoprepositiot ja muodosta niihin liittyvät säännöt esimerkkeineen omin sanoin.
3) Laadi seuraavalle sivulle käytännön elämässä esiin tulevia esimerkkejä, joissa vaihtoprepositiot esiintyvät.
Tehtävä jatkuu tällä viikolla 3 x 45 minuuttia
4) Tee parisi kanssa opetusvideo vaihtoprepositioista.
1) Käsityökalulla voi siirtää boardilla olevia tekstejä ja kuvioita. Tällä työkalulla jo kirjoitettuja tekstejä pääsee muokkaamaan, kopioimaan ja poistamaan. Käsityökalu on osoittautunut myös oivalliseksi (ainoaksi oikeaksi?!) työkaluksi "töhryjen" ja muiden virheiden poistamiseen. Valitse ei-haluttu kohta kädellä ja deletoi valinta tämän jälkeen boardin alalaitaan avautuvasta valikosta. Pyyhekumilla saa vain aikaiseksi "reikiä" boardiin, jolloin kohtaan ei pysty enää kirjoittamaan tai piirtämään mitään.
2) Tekstitoiminnalla voi boardille kirjoittaa :)
3) Varo pyyhekumia! (...tai vähintään minä ja oppilaani koimme tämän "paperin reijittäjän"epäkäytännöllisenä työkaluna.
4) Kuva-kuvakkeella voi tuoda kuvia bordille elävöittämään työtä. Jostain syystä "meet"-tilassa (katso kohta 6) kuvat eivät aina ilmesty kaikkien boardeille... Jos tiedät ratkaisun, kuuntelen sen mielelläni.
5) Boardin voi jakaa (vaikkapa kuvakansion avustuksella peda.nettiin). Tallennettaessa huomasin, että board kannattaa tallentaa valkoisella backgroundilla. ...tekemällä oppii.
6) Tämän valikon takana on BaiBoardin ehdoton valttikortti: start meet -toiminto. Oppilaille voi antaa yhteisen tehtävän, jota he työstävät omilla padeillaan jokainen samaan boardiin. Boardille kirjoitetut/liitetyt asiat ilmestyvät kaikkien padeille, jolloin vaikkapa yhteisen mind mapin toteuttaminen ja yhteistoiminnallinen oppimistilanne voivat aiheuttaa erittäinkin hyvää jälkeä. (Kannattaa kuitenkin huomioida, että luokkatilassa vain 10 padia voi olla meet-tilassa yhtäaikaa...) Kokeilin toimintoa kolmen ryhmän kanssa. Ensimmäinen ryhmä suoriutui annetusta sanastonkartuttamistehtävästä lähes mainiosti. Toisen ryhmän kanssa törmäsimme juurikin siihen ongelmaan, että meitä oli liian monta työstämässä tehtäviä boardeilla yhtäaikaa, jolloin ohjelma heitti oppilaan kerrallaan ulos istunnoista. Kolmennen ryhmän kanssa tehtävä toimi 50/50. Open ohje oli kaikessa yksinkertaisuudessaan liian laaja, mikä johti siihen, ettei 3 x 45 minuuttia riittänyt kaupunkiesitelmän valmiiksi saamiseen. Ohje oli seuraava: Tehkää ryhmässä esitelmä Wienistä (yksi ryhmä), Berliinistä (toinen ryhmä) ja Bernistä (kolmas ryhmä).
Tästä aasinsiltana siihen tosiasiaan, että Internetin valtava tietotulva ja informaation mittaamaton määrä aiheuttaa paljouden ongelman: Mistä lähden liikkeelle, mitä tietoja kerään, mikä on oleellista, mitä muuta asukasluvun ja perustamisvuoden lisäksi kerrotaan, mistä muualta etsin tietoa kuin Wikipediasta...? Parin vuoden takaisesta pro gradu -seminaarista ja niistä muista tieteellisistä istunnoista muistan opettajien meille painottaneen, ettei Wikipedia ole luotettava lähde. Taisin itse unohtaa mainita asian oppitunnilla. Onneksi hoksasin erehdykseni ja näytin esitelmän aineiston keruuta helpottamaan seuraavat sivut:
www.bern.ch
www.visitberlin.de
www.wien.info
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti